[PL]
Gunda Schwen – nauczyciel Martin-Pollich-Gymnasium w Mellrichstadt (Niemcy):
W. A. Mozart XXV Symfonia g (KV 183, 173 d B) cz. I Allegro con brio; opracowanie na orkiestrę fletową
W załączniku opracowanie I części tzw. „Małej symfonii” g-moll W. A. Mozarta na orkiestrę fletową. Ze względu na szczególną tradycję orkiestr dętych w naszym regionie, fleciści nie mają zbyt wielu możliwości wykonywania muzyki orkiestrowej. Orkiestry smyczkowe u nas nie istnieją, a w orkiestrach dętych rzadko słychać flety. Dlatego kierowałam się tradycją irlandzkich orkiestr fletowych, która odpowiada naszym potrzebom. Ostatnio dostępnych jest na rynku muzycznym sporo i to bardzo dobrych aranżacji wspaniałych dzieł w różnorodnych stylistykach. Aby przybliżyć uczniom klasyczną muzykę orkiestrową, zdecydowałam się na aranżację części I XXV Symfonii g-moll. 17-letni Mozart posługuje się w niej ekspresyjnym i poruszającym językiem muzycznym – miejmy nadzieję, że również i w czasach dzisiejszych przemawiającym do młodych ludzi. Aranżacja musi być grana w najniższym flecie z fletem basowym i/lub kontrabasowym – głos brzmi o jedną i/lub dwie oktawy niżej niż zapisano. Aby uniknąć trudności z czytaniem, użyłam notacji bez przetrzymywania (legowania) dźwięków (Vorhalt), zapisanych jako ósemki. Artykulację można modyfikować w zależności od upodobań i umiejętności wykonawczych zespołu.
[EN]
W.A.Mozart: Symphony No.25 KV 183 1st movement: Allegro con brio in a version for flute orchestra
Here is presented an arrangement of the 1st movement of the so-called „little G minor symphony” by W. A. Mozart in a version for flute orchestra. Due to the special tradition of the brass bands in our region, flautists do not have many opportunities to make music in orchestras. String orchestras do not exist here and flutes are seldom heard in the bands. This ist he reason why I have transferred the tradition of the Irish flute orchestras to our needs. Nowadays there are many and very good arrangements of wonderful works in various styles to be baught.
In order to bring classical orchestral music closer to the students, I decided to work on this movement. The only 17-year-old Mozart found a passionate and touching musical language here, which – so we hope – will also open up to young people nowadays. The arrangement must be played in the lowest flute with a bass / or double bass flute – the voice sounds one / or two octaves lower than notated. In order to avoid reading difficulties , I have decided to do the notation of grace-notes as eighth notes. Articulations can be arranged according to the taste and ability of the concerning ensemble.
[DE]
Gunda Schwen, W. A. Mozart: Sinfonie Nr.25 KV 18 1.Satz: Allegro con brio in einer Fassung für Querflötenorchester
Hier wird eine Bearbeitung des 1. Satzes der so genannten „kleinen g-moll Sinfonie“von W. A. Mozart für Querflötenorchester vorgestellt.
Durch die spezielle Tradition der Blaskapellen in unserer Region haben Flötisten nicht viele Möglichkeiten, in Orchestern zu musizieren. Streichorchester existieren hier nicht und in den Kapellen sind Flöten nur selten hörbar. Darum habe ich die Tradition der irischen Querflötenorchester auf unsere Bedürfnisse übertragen. Inzwischen sind viele und sehr gute Bearbeitungen von herrlichen Werken vieler Stilrichtungen auf dem Markt.
Um den Schülern auch klassische Orchestermusik nahe zu bringen, habe ich mich für die Bearbeitung dieses Satzes entschlossen. Der erst 17-jährige Mozart hat hier eine leidenschaftliche und bewegende Musiksprache gefunden, die sich hoffentlich auch jungen Menschen heutzutage erschließt.
Die Bearbeitung muss in der tiefsten Flöte mit Bass- und oder Kontrabassflöte gespielt werden – die Stimme klingt also eine und/ oder zwei Oktaven tiefer als notiert.
Um die Leseschwierigkeit möglichst gering zu halten, habe ich auf die Notation von Vorhalten verzichtet und sie als Achtelnoten ausgeschrieben.
Artikulationen können nach Geschmack und Spielfähigkeit des Ensembles verabredet werden.