Michał Papara – kompozytor i teoretyk muzyki. Urodził się w Krakowie, gdzie uczył się w klasie skrzypiec w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Stanisława Wiechowicza oraz Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego. W 2006 roku otrzymał dyplom licencjacki z muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. W roku 2010 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie z teorii muzyki na Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem prof. Teresy Maleckiej broniąc pracę pt. „Świat dziecka w muzyce XIX i pierwszej połowy XX wieku. Wybrane utwory, aspekty i konteksty”. W roku 2012 ukończył z wyróżnieniem w tejże Uczelni kompozycję w klasie prof. Józefa Rychlika, zaś w roku 2018 otrzymał tytuł doktora sztuki w specjalności kompozycja. Od 2015 roku prowadzi działalność edukacyjną w szkołach muzycznych I i II stopnia (od 2020 roku jako nauczyciel mianowany). Współpracuje również z Uniwersytetem Jagiellońskim (Instytut Muzykologii oraz Katedra Lingwistyki Komputerowej), a także z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie prowadząc m. in. wykłady z zakresu historii muzyki elektronicznej, elektronicznego przetwarzania dźwięku oraz warsztaty z podstaw wiedzy o dźwięku i muzyce w filmie.

Laureat kilku ogólnopolskich konkursów kompozytorskich (VII Konkurs Kompozytorski im. T. Ochlewskiego, II Konkurs Kompozytorski im. M. Stachowskiego, LI Konkurs Młodych Kompozytorów im. T. Bairda, VI Konkurs Kompozytorski Współczesnej Muzyki Dziecięcej i Młodzieżowej „Srebrna Szybka”, a także XVIII, XIX oraz XXI Ogólnopolski Otwarty Konkurs Kompozytorski im. A. Didura). Tworzy głównie muzykę kameralną, zarówno instrumentalną, jak i wokalno-instrumentalną a także elektroniczną. Jego utwory były wykonywane wielokrotnie w Polsce jak również za granicą (Australia, Niemcy, Nowa Zelandia, Grecja, Ukraina, Węgry). Jest także autorem muzyki filmowej, współpracuje z plastykami (zarówno jako twórca muzyki, jak również jako konsultant muzyczny). Od 2010 roku regularnie tworzy muzykę do animacji i filmów animowanych powstających w Pracowni Filmu Animowanego w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Filmy z jego muzyką były pokazywane na wielu festiwalach krajowych i zagranicznych (m.in. w Krakowie, Koszalinie, Radomiu, Łodzi, Berlinie, Londynie, Utrechcie, Greifswaldzie). Współpracował również m.in. z grupą artystyczną Quadratum Nigrum (Mateusz Okoński, Jakub Skoczek, Jakub Woynarowski) przy tworzeniu ekspozycji „Fiat Lux” w krakowskim Bunkrze Sztuki (2015) oraz z Tomaszem Kaczorowskim przy udźwiękowieniu słuchowiska pt. „Poczta Afanasjewa”. Jest ponadto autorem aranżacji i opracowań utworów innych kompozytorów. Jego utwory: Odyseja-I kwartet smyczkowy oraz Poemat z księgi snów i wyobrażeń zostały wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Ponadto, PWM wydało opracowane przez niego transkrypcje na fortepian najpopularniejszych utworów i tematów z muzyki filmowej Wojciecha Kilara. Jego utwór Strange Flowers… Or Maybe Bizarre Thoughts? na fortepian solo nalazł się na płycie My Polish Reflection nagranej przez Annę Miernik i wydanej przez wytwórnię DUX w 2018 roku.

Przez kilka lat współpracował z firmą Studio Orfeo oferującą usługi z zakresu edycji i składu materiałów nutowych dla wydawnictw muzycznych. W latach 2009-2013 otrzymywał: Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, Stypendium Naukowe Miasta Krakowa, a także Stypendium Fundacji Sapere Auso. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, a także Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.