Michał Papara – kompozytor i teoretyk muzyki. Urodził się w Krakowie, gdzie uczył się w klasie skrzypiec w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Stanisława Wiechowicza oraz Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego. W 2006 roku otrzymał dyplom licencjacki z muzykologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. W roku 2010 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie z teorii muzyki na Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem prof. Teresy Maleckiej broniąc pracę pt. „Świat dziecka w muzyce XIX i pierwszej połowy XX wieku. Wybrane utwory, aspekty i konteksty”. W roku 2012 ukończył z wyróżnieniem w tejże Uczelni kompozycję w klasie prof. Józefa Rychlika, zaś w roku 2018 otrzymał tytuł doktora sztuki w specjalności kompozycja. Od 2015 roku prowadzi działalność edukacyjną w krakowskich szkołach muzycznych I i II stopnia, a od roku 2017 wykłada gościnnie w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych im. J. Matejki na Wydziale Grafiki.

Laureat kilku ogólnopolskich konkursów kompozytorskich (VII Konkurs Kompozytorski im. T. Ochlewskiego, II Konkurs Kompozytorski im. M. Stachowskiego, LI Konkurs Młodych Kompozytorów im. T. Bairda, VI Konkurs Kompozytorski Współczesnej Muzyki Dziecięcej i Młodzieżowej „Srebrna Szybka”, a także XVIII, XIX oraz XXI Ogólnopolski Otwarty Konkurs Kompozytorski im. A. Didura). Tworzy głównie muzykę kameralną, zarówno instrumentalną, jak i wokalno-instrumentalną (do wierszy poetów polskich takich, jak: K. K. Baczyński, K. Iłłakowiczówna, Cz. Miłosz, A. Zagajewski i inni) oraz elektroniczną. Jego utwory były wykonywane wielokrotnie w Polsce jak również za granicą (Australia, Niemcy, Nowa Zelandia, Ukraina, Węgry). Jest także autorem muzyki filmowej, współpracuje z plastykami (zarówno jako twórca muzyki, jak również jako konsultant muzyczny). Od 2010 roku regularnie tworzy muzykę do animacji i filmów animowanych powstających w Pracowni Filmu Animowanego w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Filmy z jego muzyką były pokazywane na wielu festiwalach krajowych i zagranicznych (m.in. w Krakowie, Koszalinie, Radomiu, Łodzi, Berlinie, Londynie, Utrechcie, Greifswaldzie). Współpracował również m.in. z grupą artystyczną Quadratum Nigrum (Mateusz Okoński, Jakub Skoczek, Jakub Woynarowski) przy tworzeniu ekspozycji „Fiat Lux” w krakowskim Bunkrze Sztuki (2015) oraz z Tomaszem Kaczorowskim przy udźwiękowieniu słuchowiska pt. „Poczta Afanasjewa”. Jest ponadto autorem aranżacji i opracowań utworów innych kompozytorów. Jego utwory: Odyseja-I kwartet smyczkowy oraz Poemat z księgi snów i wyobrażeń zostały wydane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Ponadto, PWM wydało opracowane przez niego transkrypcje na fortepian najpopularniejszych utworów i tematów z muzyki filmowej Wojciecha Kilara. Przez kilka lat współpracował z firmą Studio Orfeo oferującą usługi z zakresu edycji i składu materiałów nutowych dla wydawnictw muzycznych. W latach 2009-2013 otrzymywał: Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, Stypendium Naukowe Miasta Krakowa, a także Stypendium Fundacji Sapere Auso. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, a także Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.