Debussy in memoriam

W 100-lecie śmierci Claude’a Debussy’ego sekcja fortepianu i teorii zorganizowały koncert pamięci tego wybitnego kompozytora, który odbył się tuż przed Świętami Bożego Narodzenia, 19 grudnia w Sali Koncertowej naszej szkoły.

Kierownictwo artystyczne nad programem objął kierujący sekcją fortepianu p. Waldemar Król, za stronę merytoryczną i multimedialną oprawę wizualną odpowiadali nauczyciele sekcji teorii – dr Dorota Susuł i p. Mateusz Borkowski.

Jak wiadomo twórczość Debussy’ego otworzyła w historii muzyki zupełnie nową kartę, rozpoczynając modernizm w muzyce, a nowatorski i oryginalny język muzyczny Debussy’ego stał się inspiracją dla następnych generacji kompozytorów XX wieku.

W epokę impresjonizmu wprowadziła nas prelekcja dr Doroty Susuł, która w swojej prezentacji przedstawiła założenia kierunku w malarstwie, pokazując oddziaływanie nowego nurtu na literaturę i oczywiście muzykę, nie tylko na przykładzie bohatera wieczoru, ale także na gruncie muzyki polskiej. Z kolei p. Mateusz Borkowski zaprezentował panoramę życia i twórczości Debussy’ego, odnosząc się do wykonywanych podczas koncertu kompozycji. Pełniejszemu odbiorowi wykonywanej tego wieczoru muzyki pomogły prezentowane na ekranie dzieła ikonograficzne dobrane specjalnie do każdego utworu.

W dźwiękowy świat Francuza wprowadziła nas Karolina Kapusta z klasy fortepianu p. Sabiny Krzywickiej, która otworzyła koncert kompozycją Doctor Gradus ad Parnassum ze zbioru Kącik Dziecięcy. Pochodzącego z tego samego zbioru Małego pastuszka usłyszeliśmy w wykonaniu Wojciecha Krzywickiego, także z klasy fortepianu p. Krzywickiej. W łódceMenuet to dwie miniatury z Małej Suity, które wykonali w duecie na cztery ręce uczennica i jej nauczyciel, czyli Małgorzata Machowska i p. Ayham Hammour. Niezwykle lirycznie wypadło słynne Claire de luneSuity Bergamasque, które zagrał Igor Wania, uczący się w klasie dr hab. Mariusza Sielskiego. Swą grą skutecznie zaczarowała publiczność p. Shoko Filek, która brawurowo wykonała Odbicia w wodzieZłote ryby – miniatury pochodzące z cyklu Obrazy. Wspaniale wypadł również p. Piotr Filek, który zaprezentował trzy preludia: niezwykle oniryczne Dźwięki i wonie krążą w wieczornym powietrzu, Wzgórza Anacapri oraz Ślady na śniegu. Po tej pełnej programowych odniesień prezentacji p. Ayham Hammour brawurowo wykonał jedyną istniejącą Balladę kompozytora. Wieczór zwieńczyła niezwykle efektowna Radosna wyspa, którą w mistrzowski sposób zinterpretował p. Piotr Kowal.

W ten oto sposób, przy impresjonistycznych obrazach, występującym artystom udało się pięknie odmalować dźwiękowy klimat epoki fin de siècle, ale i wprowadzając klimat przedświątecznej zadumy. W tych często wzruszających interpretacjach fortepianowych utworów Debussy’ego było wiele liryzmu, delikatności, ale i artystycznej prawdy.

Mateusz Borkowski

Folking

Facebook